Scenariusz 2 godzinnej lekcji do wykorzystania w kl. I - III przy okazji Dnia Babci i Dziadka, w kl. IV na lekcji historii, języka polskiego przy realizacji ścieżki regionalnej, ścieżki wychowanie do życia w rodzinie.
TEMAT: Co wiemy o życiu naszych przodków? ( 2 jednostki lekcyjne) Cele: Uczeń: - doskonali technikę wywiadu - formułuje pytania do rodziców i dziadków związane z ich pracą, wypoczynkiem, zainteresowaniami, zwyczajami - prezentuje na forum klasy pamiątki rodzinne, stare dokumenty, przedmioty, zdjęcia, opowiada o nich - dostrzega plusy i minusy naszego obecnego stylu życia w porównaniu z życiem naszych przodków - zna kilka piosenek i zabaw z dzieciństwa swoich dziadków
Środki dydaktyczne: Pamiątki rodzinne uczniów: stare dokumenty, zdjęcia, przedmioty codziennego użytku . Książka i kaseta K. Zachwatowicz – Jasieńska „Piosenki, które śpiewali dziadkowie , gdy byli mali” Wywiady uczniów z babcia, dziadkiem, mamą , tatą Rysunki lub wyrazy związane z przedmiotami, zabudowaniami , ubiorem itp. dawniej i dzisiaj Szary papier, klej
Formy pracy: Indywidualna Zbiorowa
Metody: Wywiad Wystawa pamiątek rodzinnych Prezentacja na forum Analiza dokumentów Rozsypanka liniowa Pogadanka
Tok lekcji: 1. Wcześniej uczniowie ( zgodnie z instrukcją nauczyciela): -zebrali informacje o życiu swoich przodków: przeglądali stare dokumenty, fotografie, przedmioty codziennego użytku, -dowiedzieli się, do czego one służyły, jakie wiążą się z nimi wspomnienia, - przeprowadzili wywiad z dziadkiem, babcią, mamą, tatą – dowiedzieli się o ich pracy, wypoczynku, zainteresowaniach, nauce w szkole, zwyczajach , - uczniowie zorganizowali wystawę swoich pamiątek rodzinnych 2. Z rozsypanki liniowej odczytują temat lekcji: Przeskakując co 2 litery odczytaj temat dzisiejszych zajęć:
˝ ® ˝ C A O E W B I F E C M Z Y K O Y Ż P Y U C B I D U R N I A G S M Z N Y B C C H Z P D R G Z H O J D S K Y Ó H W
3. Zwiedzanie wystawy. 4. Uczniowie opowiadają o tym, czego dowiedzieli się,podczas przeglądania starych pamiątek rodzinnych i przeprowadzonych w domu wywiadów, o swoich przodkach. Prezentacja fotografii, dokumentów, zdjęć, pamiątek rodzinnych, krótki komentarz uczniów. Np. To, co trzymam w ręce- to książeczka wojskowa mojego pradziadka. Dowiedziałem się z niej, kiedy urodził się mój pradziadek, jak wyglądał i w jakiej jednostce wojskowej służył. Przeprowadziłem wywiad z moją babcia i dowiedziałem się, że mój pradziadek walczył o wolność naszego kraju w latach.....Jestem dumny z mojego pradziadka. 5. Nauczyciel opowiada i pokazuje uczniom jak bawili się ich dziadkowie, gdy byli mali – kaseta z nagraniami piosenek: Jaworowi ludzie, Chodzi lisek koło drogi, Stary niedźwiedź mocno śpi, Koło młyńskie, Mam chusteczkę haftowaną, Mało nas i inne ( kaseta i książka Jak bawili się nasi....) Dzieci bawią się tak jak ich dziadkowie. 6. Pogadanka – porównanie naszego stylu życia z życiem naszych przodków. Np. Jak wyglądała nauka w szkole dawniej,a jak dzisiaj? Jak bawili się nasi przodkowie, a jak my się dzisiaj bawimy? Jak pracowali ludzie dawniej, a jak dzisiaj pracują? Co ułatwia im pracę? Jakie dostrzegasz różnice w budownictwie w naszej wsi 30, 50 lat temu a jak mieszkamy my dzisiaj? ( analiza zdjęć) Z jakiej kultury masowej korzystali nasi przodkowie? W jaki sposób przemieszczali się nasi przodkowie, a jak my dzisiaj podróżujemy? 7. Praca w grupach: Uczniowie na szarym papierze przyklejają rysunki (lub wyrazy) związane z życiem dawniej i dziś: Np. Tak żyli nasi przodkowie: Tak żyjemy dzisiaj my:
Wóz samochód Strzecha dachówka Kosa kombajn
Uczniowie wypisują plusy i minusy naszego obecnego stylu życia, porównując je z życiem swoich przodków.
8. Praca domowa: Życie moich przodków – notatka do gazetki szkolnej
Jolanta Legięcka - Stan
|